Utifrån ledorden ”Gott Kaffe och Friskt Vatten på Jobbet” hyr Koppen ut, samt fyller på, dryckes- och varuautomater till arbetsplatser runt om i Mälardalen. Med ett genomtänkt förebyggande serviceprogram på varje automat håller de år efter år.
Det är vanligt att automater för dryck och mat byts in till nya redan efter tre år fast de är funktionsdugliga och skulle kunna fungera bra upp till tio, femton år.
För att varje automat som Koppen hyr ut ska klara att leverera felfritt ute hos kund så länge som möjligt, och att varje automat är i bruk så länge som möjligt, arbetar Koppen utifrån ett egenutvecklat cirkulärt system.
Det innebär kontinuerlig förebyggande service på plats ute hos kund och efter ett visst antal år tas automaten in för att genomgå en mer omfattande renovering. Det genomtänkta serviceprogrammet gör att en automat klarar att fungera felfritt i många år, kanske upp till 15 år. I verkstaden finns tillgång till ett stort reservdelslager.
Tillgång till begagnade automater att hyra ut får Koppen genom inbyte från sina egna kunder eller köper in från leverantörer, företrädesvis i Europa.
Koppen hyr automaterna på avtal som garanterar kunden leverans av bland annat gott kaffe och vatten. Genom att stimulera kunden att hyra en begagnad automat, genom lägre hyreskostnad, har Koppen skapat förutsättningar för att hyra ut sina automater så länge det går, vilket på sikt blir mer mer lönsamt även för Koppen. Genom kontinuerlig service förebyggs akuta reparationer och därmed onödiga utgifter.
Det är mer prisvärt för en kund att välja att hyra en nyrenoverad begagnad automat. Kunden gör då också en miljöinsats.