Place2Place grundades utifrån frågan – varför används inte återbrukad inredning i större utsträckning än vad det gör idag och skapade Sveriges första digitala marknadsplats för cirkulär inredning.
Återbruksmarknaden av möbler och inredning för B2B-marknaden är inte så stor som det skulle vara möjlig att den var, vilket innebär att nya produkter tillverkas trots att likvärdiga produkter finns. Det kan vara svårt för kunden att hitta rätt utbud och för leverantörer kan det vara svårt att hitta kunder för nishade produkter som utställningsmöbler, återtag och renoverade produkter. Internt inom en organisation står många gånger inredning som inte används undanställd och tar onödig plats. Oftast även osynlig för andra inom organisationen som kanske hade haft nytta av den.
Place2Place är först i Sverige med att ha utvecklat en helt cirkulär e-handel för återbrukade möbler och inredning där alla företag och organisationer kan vara både köpare och säljare samtidigt utan att behöva ingå avtal med varandra.
Plattformen visualiserar hela marknadens gemensamma utbud och göra det tillgängligt online för alla oavsett geografiskt läge.
Plattformen stödjer även intern cirkulation och inventariedatabas för kommuner, regioner, organisationer eller större företag som vill optimera användningen av det interna beståndet av inredning och göra det synligt för alla medarbetare.
Delningsfunktion/intern cirkulation för organisation abonneras som månadskostnad. Försäljning mellan företag sker via kommissionsförsäljning vilket innebär att Place2Place hanterar hela den ekonomiska transaktionen mellan köpare och säljare.
Produkterna som säljs genom e-handelsplattformen når en större marknad geografiskt. Place2Place hanterar hela försäljningen, dvs fakturerar köparen och betalar ut till säljaren, vilket minskar säljarens arbetsinsats.
När befintlig användbar inredning synliggörs hos en organisation minskar deras behov av nyinköp. Det sparar pengar och frigör utrymmen. Det går även att koppla till digitala avrop mot upphandlade återbruksleverantörer vars produkter då visas som avropsbara inom organisationen. Detta gör att användare i första hand kan välja intern produkt och i andra hand en återbrukad produkt från avtalsleverantör.
Att använda återbrukad inredning bidrar till ett minskat uttag av jungfruligt material och minskade klimatutsläpp.